dinsdag 22 december 2015

De zorg, zijn vele richtingen en verschillen

Pff, ik wist dat de zorg heel breed was en dat ik nog niet alle sectoren van de zorg gehad had wat betreft stages.
Ook heb ik naar mijn idee al van vrij veel (veel voorkomende) ziektebeelden en stoornissen gehoord.
Ik merk nu alleen dat ik met name van de psychiatrie vrij weinig kennis heb, laat staan werkervaring!
Dit blok/Deze periode op school hebben wij vakken die vrijwel allemaal een link(je) hebben met de psychiatrie. Is het niet kennis krijgen over de theoretische kant van de psychiatrie, dan is het wel sociale vaardigheden omtrent grensoverschrijdend gedrag.

Van dat laatste heb ik (helaas) wel ervaring en genoeg kennis voor zover dat mogelijk is. In de gehandicaptenzorg heb ik hier al een aantal ervaringen mee op gedaan, of dat ook een positieve kant heeft mogen jullie zelf invullen! =)

Wat betreft de kennis rondom stoornissen (laat staan die werkervaring) ontbreekt er nog behoorlijk wat. Ik heb wel wat kennis, maar die is vrij globaal vergeleken met wat ik hierover zou moeten weten (op HBO-niveau en zo).
Ik merk dat er nu meer van mij verwacht wordt (met name op theoretisch vlak) vergeleken met het MBO, het lijkt soms wel een enorm verschil. Groter dan ik had verwacht.

Ik had wel verwacht dat er, kijkend naar het totaal plaatje, vrij veel verschil zou zitten in diepgang en kennis die je opdoet.... maar dat het op bepaalde vlakken zo'n groot verschil zou zijn had ik niet verwacht.
Vanuit mijn MBO-opleiding had je een blok VGZ (gehandicaptenzorg) OF een blok GGZ (psychiatrie). Nu merk ik pas hoe vervelend het is om maar een van deze twee gehad te hebben. (terwijl een aantal klasgenoten, die vanaf een andere MBO-V zijn gekomen, wel beide gehad hebben).

Eigenlijk dus een best gek idee. Iedereen die de MBO-V heeft gehaald zou, naar mijn idee, bijna dezelfde kennis moeten hebben (wil je overal 'gelijke'  verpleegkundige op de vloer hebben staan wat betreft kennis en ervaring). Maar dat er zulke verschillen zouden zijn is best bizar.
Al helemaal als je je bedenkt dat iedereen in alle richtingen en sectoren van de zorg zou kunnen komen te werken.
Naar mijn idee valt hier dan ook nog veel te halen voor de studies om er nog meer uit te halen.

Gelukkig zit er, in dit geval voor mij, een hele uitdaging aan de studie en leer ik weer veel nieuwe dingen en heb ik straks nog meer kennis al wat ik nu al heb!
Elke nadeel heeft z'n voordeel toch?