zondag 26 maart 2017

Hoe gaat het op stage...?

Ik ben ondertussen al zeven weken op stage, dus ik dacht.. Laat ik proberen jullie een beetje te vertellen hoe het nu gaat en waar ik mee bezig ben.

Zoals de meesten/iedereen weten/weet loop ik stage bij Revalidatie Friesland in Beetsterzwaag. Ik loop hier stage op de chronische pijnafdeling, een afdeling waar revalidanten komen met pijnklachten waar ze mee op proberen te leren gaan.
Wacht ik zal het even wat beter proberen uit te leggen ...

Revalidanten die op deze afdeling komen hebben vaak al een lange tijd pijnklachten welke in sommige gevallen alleen maar heftiger worden. Ze hebben vaak zelf al van alles geprobeerd om de pijn te verlichten. De revalidanten hebben vaak ook al verschillende artsen en therapeuten gezien in de hoop dat zij hen konden helpen (bijv. internist, fysiotherapeuten, ergotherapeuten, etc.). Deze konden er helaas niet achterkomen wat er nu aan de hand is/was en hoe de revalidant hierdoor pijnverlichting kon ervaren.
Om toch met de pijn te leren omgaan (en deze te leren aanvaarden) is dit één van de laatste opties; een opname op de chronische pijnafdeling. Voor ze hier komen hebben ze al verschillende gesprekken gehad met disciplines zoals de psycholoog en de revalidatie-arts.

Het draait tijdens mijn stage dan ook vooral om het communiceren met de revalidant over dingen waar hij/zij tegenaan loopt, mee zit of hoe hij/zij met de pijn om kan gaan. Een heel ander soort stage dan met je handig bezig zijn haha!
Ik moest er aan het begin heel erg aan wennen maar naarmate ik nu wat meer weken hier ben en contact heb met de revalidanten gaat het steeds iets beter.
Kwa soort communicatie (middels ACT) kan ik nog ontzettend veel leren en ben ik er nog lang niet, maar dit wordt ook niet van mij verwacht omdat het best wel lastig is/kan zijn.
Het is gelukkig wel iets waar ik ontzettend veel van kan leren en al over/van geleerd heb, dus ik ben erg benieuwd wat ik de aankomende tijd nog tegen ga komen haha!

Daarnaast ben ik bezig met mijn schoolproducten; het gehele zorgtraject uitwerken (van voor dat ze opgenomen worden tot het natrjact) en het HIX EPD (Elektronisch PatiëntenDossier). Het zijn twee onderwerpen die interessant zijn om de gehele werkwijze in kaart te brengen van de afdelingen, zowel alles rondom de revalidant en wat er om hem/haar speelt maar ook rondom het afdelings stukje kwa rapportage en zo.
Rondom het zorgtraject gaat alles lekker en ben ik al een eind op weg, hier kan ik de gehele stage steeds mee bezig. Rondom HIX gaat het nu pas echt spelen. Vrijdag 7 april gaan we over van het papierdossier op HIX.
Maar ik zal jullie niet teveel hier nu mee vervelen, ik denk dat ik hier even een aparte blog van ga schrijven. (dus mocht het je leuk en interessant lijken, hou de blog dan goed in de gaten).


Ik ben erg benieuwd en nieuwsgierig wat er de aankomende tijd gaat gebeuren en op mij af gaat komen.  Over drie weken heb ik mijn tussenevaluatie al, wat gaat de tijd toch snel!
Ik begin langzaamaan nu wat 'zelfstandige diensten' te draaien, dus het wordt op die manier alleen al een leerzame tijd.
Nieuwe stageweek, here I come!