zaterdag 18 maart 2017

Stage-opdrachten (& tips)

Tijdens een stage is het de bedoeling dat er ook stage-opdracht gemaakt worden. Maar... hoe doe je dat nu eigenlijk? En hoe kun je dit het beste aanpakken?
In deze blog wil ik jullie vertellen hoe ik dit aanpak, wat ik zoal doe en wil ik jullie tips geven waar je op kan/zou moeten letten.


1) Voorafgaand aan de stage probeer ik mijn stageleerplan vast te maken.
Dit is een plan waarin de basis voor je stage komt te staan; wie je bent, waar je stage gaat lopen (en hoe de afdeling in elkaar zit), wat je leerdoelen zijn, waar je je op wilt gaan richten met de stage en als het kan vast een (globale) planning van de stage.
Deze stuur ik naar mijn stagedocent en -begeleid(st)ers toe zodat zij weten waar ik mee bezig wil tijdens de stage en kunnen zij mij hier feedback op geven.

2) Wanneer ik stage ga lopen wil ik mij allereerst in de afdeling, de patiënten/cliënten gaan verdiepen voor ik begin aan het bedenken van de stage-opdrachten die ik wil/moet gaan doen. Het stageplan leg ik dan als het ware even opzij en ben nog niet bezig met de leerdoelen, de opdrachten en de gehele planning.
De eerste week/weken wil ik vooral meelopen met collega's, zien wat ze zoal doen, hoe ze het doen/aanpakken en zien wat er zoal gaande is op de afdeling.
Zijn er grote veranderingen gaande? Wat zijn dingen die opvallen en die misschien beter zouden kunnen? Wat zijn dingen die goed lopen en zo door moeten blijven gaan? Waar loopt het team (de collega's) tegenaan?
Ik probeer naar zulke punten te kijken wanneer ik even ben op mijn stage, om zo ideeën te creeëren rondom stage-opdrachten en dingen waar ik mij meer in wil verdiepen en op wil gaan richten. Deze ideeën speel ik door naar mijn stagedocent en mijn -begeleid(st)ers. Zij kunnen het dan goedkeuren of juist afkeuren en mij hierin zo nodig nog tips geven.


3) Wanneer een idee is goed gekeurd ga ik hiermee verder aan de slag en deze uitwerken. Dit doe ik, vooral voor mijzelf en mijn begeleid(st)ers zodat duidelijk is wat ik voor ogen heb, hoe ik met een opdracht aan de slag wil en waar ik uiteindelijk op beoordeeld kan gaan worden. In dit plan laat ik de volgende onderwerpen aan bod komen;
  • Korte inleiding rondom de opdracht (waar heb ik voor gekozen en waarom)
  • Het uiteindelijke doel
  • Subdoelen
  • Hoe wil ik dit aanpakken?
  • Wie en/of wat heb ik hiervoor nodig?
  • CanMED-rollen
  • Planning (zo concreet mogelijk)
  • Hoe mijn opdracht beoordelen?
  • Literatuurlijst (welke informatie/bronnen heb ik gebruikt voor deze plan van aanpak?)
4) Hou tijdens het werken aan de opdrachten je stagebegeleid(st)ers en stagedocent op de hoogte van hoe het ervoor staat (zowel van je planning als hoever je bent).
Hou ze ook op de hoogte van dingen waar je tegenaanloopt. Zo kunnen ze je waar en wanneer dit nodig hierbij helpen.

5) Wanneer je tijdens het uitwerken van het plan van aanpak of de opdrachten voor stage bronnen tegenkomt en gebruikt, zet deze meteen op de juiste APA-wijze in een lijst. Dit scheelt straks, wanneer je ze in het verslag zet, veel werk.
https://specials.han.nl/sites/studiecentra/auteursrechten/bronnen-vermelden/apa-normen/
https://www.scribbr.nl/apa-stijl/literatuurlijst-volgens-de-apa-regels/ 
Of kijk op de site van je school of ze daar een APA-wijzer hebben staan. Let er wel goe dop dat je de nieuwste versie van de APA hebt.


Dit zijn voorlopig eerst de tips die ik tot nu toe zelf ook toepas en met jullie kan/wil delen.
Mochten jullie nog andere tips hebben om te beginnen aan stageopdrachten, of een andere werkwijze hebben dan hoor ik het graag van jullie! Wie weet kan ik daar ook nog wat van leren haha.

Wanneer ik meer tips heb horen jullie deze van mij.
Tot snel!