vrijdag 23 juni 2017

Een update


Hoi hoi allemaal!
Het is alweer een poos geleden dat ik een blog voor jullie heb geschreven. Er is op dit moment veel gaande en ik ben stukje bij beetje dingen weer af aan het ronden en naar de vakantie toe aan het werken. In deze blog even een 'korte' update voor jullie.
Zoals jullie wel weten ben ik bezig met mijn derde jaar van de Hbo-V verpleegkunde. Ik zat in mijn tweede helft van het jaar en liep stage bij Revalidatie Friesland op de afdeling 'Chronische pijn'.
Er is tijdens deze stage veel gebeurd, heb ik veel beleefd en ontzettend veel nieuwe dingen geleerd! Met name rondom de communicatie heb ik mijzelf zien groeien, omdat ik een heel andere manier van communicatie hier leerde.
Het draaide hier om 'ACT' (Acceptance and Commitment Therapy). Het is een manier van communiceren waarbij je de revalidant in zijn/haar waarde laat, probeert de pijn niet centraal te laten staan maar verder te kijken naar mogelijkheden en positieve dingen die rondom de revalidant spelen en je probeert hem/haar in het hier en nu te houden.
(dus niet in het verleden en ook niet in de negatieve sfeer, maar je probeert hem/haar bewust te maken van wat er op dit moment speelt en wat er goed gaat).

Het was aan het begin heel erg wennen en een eigen draai eraan te geven. Een manier te vinden die als het ware bij mij pasat en waar ik mij in kan vinden.
Eerst dus erg zoeken, maar ik merk wel dat ik bewuster met bepaalde gesprekken en manieren van communiceren om heb leren gaan. Dus nog beter letten op wat en hoe je het zegt of vraagt en nog meer vanuit de revalidant meedenken en kijken hoe dingen verlopen.

Vorige week heb ik hier mijn eindgesprek gehad en... mijn stage gehaald! Ik mag nu dan ook zeggen dat ik door ben naar mijn laatste jaar van de Hbo-V! Yes haha!
Het besef dat ik in mijn laatste jaar kom is er nog niet echt, maar dat zal vast wel snel komen.
Eerst blijf ik nog een poos in Revalidatie Friesland werken, sowieso tot aan mijn drie weekjes zomervakantie, dus eerst blijf ik hier nog dingen leren en even hard aan de bak ^^!

En dan zit ik vanaf augustus 2017 in mijn laatste jaar van de studie. Hierin moet ik een onderzoek schrijven en heb ik nog een half jaar (20 weken) een eindstage. Hiervoor heb ik begin dit jaar een differentiatiekeuze moeten maken (zie vlog xxxxxx voor uitleg)
Uiteindelijk heb ik gekozen voor de VGZ (gehandicaptenzorg), wat inhoudt dat ik zowel mijn onderzoek als eindstage in deze sector ga doen.
Ik ben nu druk om mij heen aan het kijken en zoeken naar mogelijke stageplekken in deze richting, het liefst wat bij mij in de buurt zodat ik niet heel erg ver hoef te reizen.
Ik begin het schooljaar met mijn onderzoek. Vind het wel fijn om te beginnen met mijn onderzoek, dan wissel ik mijn theorie en praktijk in ieder geval wat af. Dus ben er wel blij mee!

Vandaag ben ik nog even naar school geweest. Er was een posterpresentatie van de afgelopen groep studenten over hun onderzoeken met aansluitend een informatiebijeenkomst/voorlichting voor ons over de onderzoeken en basisinformatie voor volgend schooljaar.
Donderdag 6 juli moet ik voor de laatste keer voor de vakantie heen, dan worden de onderwerpen van de onderzoeken verdeeld. Ben benieuwd! Ik hou jullie op de hoogte! =)

Nou dat was mij weer lang genoeg. Ik moet jullie nu niet teveel gaan laten lezen, vallen jullie er van in slaap (oeps). Wanneer ik weer wat leuks te vertellen heb horen jullie het van mij.
Dus hopelijk tot snel!

P.S.
In mei ben ik met Thom naar een hackathon in Groningen geweest.
Samen met zo'n 50 andere personen hebben we een weekend lang gewerkt aan het (proberen) oplossen van problemen binnen de zorg.
Hier de link naar de vlog (mocht je het leuk en interessant vinden):
https://www.youtube.com/watch?v=YZ1gmhklZM0