dinsdag 10 november 2015

Vierkante ogen en een tentamen

En toen zat voor mij de eerste tentamenweek erop.
Ik had op zich een vrij rustige tentamenweek, want ik had maar één tentamen en één samenwerkingsopdracht deze periode.
De samenwerkingsopdracht (het verslag) liep vrij goed en daar maakte ik me niet echt zorgen om.
Rondom het tentamen was dit wel even wat anders.


Het tentamen had ik naar mijn idee goed voorbereid. Ik heb hier een planning voor gemaakt en heb mij hieraan gehouden. Op deze manier wilde ik er voor zorgen dat ik alles ging leren wat nodig was en wat ik moest weten.
Er waren een aantal colleges waar wat onduidelijkheden waren wat we wel en niet moesten weten dus ik dacht, laat ik mij dan met name op anatomie & fysiologie en op de ziektebeelden richten. Volgens mij heb ik dan het meeste wel geleerd en ken ik het belangrijkste rondom het tentamen.
Dus... zo gezegd zo gedaan.
Ik heb met name de anatomie&fysiologie geleerd en ik heb de ziektebeelden doorgenomen.

Zoals jullie weten ben ik in de herfstvakantie hard aan de bak gegaan. Afgelopen week ben ik iedere dag bezig geweest met leren naast alle lessen die we nog hadden..
Ik had het gevoel dat ik met vierkante ogen opstond en weer mijn bed in dook. Elke dag, dag in en dag uit, bezig geweest op de computer en in de boeken om alles zo goed mogelijk te leren.
(Ik ben blij dat ik dit niet alle weken moet doen haha!)



En toen was het moment uiteindelijk daar. Vorige week maandag heb ik mijn eerste tentamen gehad.
We hadden 1,5 uur de tijd en kregen 70 meerkeuzevragen.
Vooraf had ik steeds nergens last van, maar zodra we zouden beginnen met het tentamen merkte ik de zenuwen toch weer even.
Het eerste deel van het tentamen ging vrij makkelijk voor mijn gevoel. Veel dingen die gevraagd werd had ik die ochtend/middag nog gehoord/gelezen/gezien in de digitale colleges die ik terug gekeken heb.
Ik vloog dan ook door de eerste vragen heen.
Uiteindelijk mijn tentamen afgemaakt en had er een vrij goed gevoel over. Het ging een stuk beter zelfs nog dan ik eerst had verwacht.

De volgende dag heerlijk met mijn vriend een dagje weggeweest, heerlijk aan de rit. Halverwege de middag stroomde de app met mijn klas (op Whats app) ineens helemaal vol. Er bleek een toetssleutel met de antwoorden online te staan en iedereen ging kijken of hij/zij het gehaald had of niet.
De ene naar de andere kwam met "gehaald" in de app en ik zat daar maar in de auto...
Ik wist niet zo goed of ik überhaupt wel wilde kijken.

Voordat ik aan de MBO-V verpleegkunde ben begonnen heb ik eerste een jaar de HBO-V verpleegkunde gedaan. Hier heb ik de verslagen en opdrachten steeds gehaald maar bij ieder tentamen ging het mis. Steeds vlak na het tentamen er een goed gevoel over en het vervolgens verprutsen.
Ik merkte dat ik dat gevoel weer wat terug kreeg en bang was dat het zelfde riedeltje nu weer plaats ging vinden.

Ik heb heel erg getwijfeld of ik het na zou kijken. Na wat gepush van mijn vriend en huisgenoten "het is beter om nu te kijken. Dan ben je er vanaf en weet je hoe het ervoor staat. Anders blijf jij nu maar in dit twijfelachtige gevoel hangen", heb ik mijn antwoorden toch maar nagekeken.

Na het nakijken bleek ik (ONDER VOORBEHOUD) 62 van de 70 goed te hebben. Oftewel,... Zoals het lijkt heb ik mijn aller eerste tentamen van deze studie gehaald! !
Om het echt te geloven moet ik het echte cijfer voor mijn tentamen weten haha!
Eerst zien, dan pas geloven

Vrijwel de rest van de week heerlijk vrij gehad en bijgekomen van alle stress en al het leren voor mijn tentamen.
En nu alweer een nieuwe week en een nieuwe periode.
Sinds gister is periode 2 gestart, een periode over de psychiatrie.
Ik ben benieuwd....