dinsdag 16 februari 2016

Reanimatie en AED

De laatste tijd hoor je steeds meer over reanimeren en alles wat er bij komt kijken. Of ligt het aan mij en valt het mij nu gewoon ineens meer op...?
Ik hoor steeds meer over hoeveel reanimaties er wel niet uitgevoerd worden en wat de oorzaak is. Ik was dan ook heel erg blij dat vorige week vrijdag we op en vanuit school een reanimatie en AED-cursus kregen!
Vanuit school is er een project gestart; "project hart veilig". Tijdens dit project, wat bestaat uit één bijeenkomst, komen met name het reanimeren en de AED aan bod. We kregen een korte uitleg waarom er gereanimeerd wordt, wat je moet doen, hoe de AED te gebruiken en vervolgens moesten we het beide oefenen!
Ik had al een aantal reanimatiecursussen gevolgd, maar het is nooit verkeerd om het nog eens te doen en te oefenen.


(Tijdens de cursus kregen we onder andere uitleg over de verschillende stappen die we moesten ondernemen/doorlopen. Vandaar het plaatje ook in deze blog.)

Tijdens het oefenen kreeg het groepje waarbij ik was ingedeeld, uitleg en tips van een ambulanceverpleegkundige. Hij gaf handige tips waar we nog extra bij stil konden/moesten staan, hoe we het beter aankonden pakken (omdat het bijv. wat makkelijk is/was) en probeerde ons een duidelijk en realistische beeld te geven/laten vormen rondom een reanimatie.
Dit was, vond ik, heel erg nuttig en handig om te horen en weten.
Ik kreeg te horen dat mijn reanimatie-techniek goed is/was en ik een mooi ritme heb kwa reanimeren. Het voelde goed/fijn om dat te horen van iemand die al (veel) ervaring heeft met reanimeren, dat ik als 'beginneling' een goede techniek heb. Het gaf mij een bepaalde zekerheid en een goed gevoel om te weten dat het goed gaat.







Aan het einde van het project (het reanimeren, AED) werd alles kort herhaald/samengevat en werd ons verteld over het initatief van Hartslag Nu en wat de bedoeling hiervan is.
Hartslag Nu is een initiatief om zoveel mogelijk burgerhulpverleners zich te laten inschrijven om op deze manier ervoor te zorgen dat er mensen zijn die opgeroepen kunnen worden wanneer er een reanimatie plaats vindt/moet vinden.
Omdat er veel reanimaties op straat plaats vinden en de ambulance niet snel ter plekke kan zijn/komen moet het opgevangen worden door de burgers.
Vandaar het initiatief en de vraag die steeds rond gaat om zoveel mogelijk mensen zich op de site te laten inschrijven om ook burgerhulpverlener te zijn/worden.
(http://www.hartslagnu.nl/)

Vandaag heb ik dan ook voor mijzelf de knoop doorgehakt en me ingeschreven op de site.
Ik had het steeds al wel in mn hoofd om het te doen en me in te schrijven maar het bleef wat liggen. Nu dan toch echt mij ingeschreven en kan vanaf nu opgeroepen worden wanneer er bij mij in de buurt een reanimatie moet worden uitgevoerd.
Op zich een best spannend idee maar ik weet wel dat ik er goed aan doe om het wel te doen en mij hiervoor in te schrijven.

Nu afwachten of het veel voorkomt en ik veel opgeroepen word voor reanimaties, ik merk het van zelf.
 

Ik ben nu wel nieuwsgierig of jullie ook een reanimatie-cursus gehad hebben en of er ook een aantal onder jullie zijn/staan ingeschreven op Hartslag Nu.
Als je hier iets over kwijt wil of een ervaring wil delen, laat het dan hieronder (onder deze blog) weten/achter.

En nu weer tijd, na het schrijven van deze blog, om verder te gaan met de studie.

Heel toevallig ben ik nu bezig om dingen te leren en uit te werken rondom het hart. Hoe toepasselijk! haha.