dinsdag 1 maart 2016

Documentaires

Hier weer even een (kort) bericht...
Vanuit school komen steeds vaker de zorg-documentaires naar voren. Of er wordt aangegeven dat het interessant is of kan zijn, of ze worden in de les bekeken en besproken.

Zelf vind ik dit heel interessant om op een wat andere manier naar de zorg en alles wat erbij hoort te kijken.
In dit bericht wilde ik graag een aantal documentaires vermelden. Het zijn een aantal die ik zelf heb gezien en die ik erg interessant en/of indrukwekkend vond.Wie weet is het wat voor jullie om te kijken (of kennen jullie ze al):
Moeders springen niet van flats
"Documentaire over de maatschappelijke gevolgen van een streng euthanasiebeleid bij psychiatrische patiënten. De moeder van regisseur Elena Lindemans worstelt al lange tijd met een ondraaglijk psychiatrisch lijden als ze om euthanasie vraagt. Het verzoek wordt niet in behandeling genomen. In de documentaire gaat Elena terug naar de wanhoopsdaad van haar eigen moeder. Hoe tekende die sprong de levens van haar familieleden en van de bewoners van de flat?
Ze zoekt uit waarom artsen haar moeder niet wilden helpen en vraagt hen of ze dit anno nu wel zouden doen."
http://www.npo.nl/2doc-moeders-springen-niet-van-flats/24-02-2014/VARA_101342000
De Levenseindekliniek"De Levenseindekliniek krijgt zo'n 1200 euthanasieverzoeken per jaar, waarvan er ongeveer 350 worden ingewilligd. Daarmee voorziet de Levenseindekliniek, die vier jaar geleden van start ging, duidelijk in een behoefte.
Welke dillema's en overwegingen spelen een rol bij het toekennen of afwijzen van euthanasie? Welke mensen melden zich? Hoe bepaal je wanneer iemand ondraaglijk lijdt of uitbehandld is? En rekt de Levenseindekliniek daarmee de grenzen van de euthanasiewet op? Dat wordt duidelijk in de documentaire Levenseindekliniek."

http://www.npo.nl/2doc-levenseindekliniek/15-02-2016/VPWON_1248719 
Ik ben Alice"Drie alleenstaande vrouwen krijgen bezoek van Alice de zorgrobot. Alice is geprogrammeerd als de ideale verzorgster die nooit moe wordt en altijd voor je klaar staat. Kan de robot een mens vervangen?"
http://www.npo.nl/2doc/06-07-2015/KN_1671620


Op dit moment heb ik even geen (recente) documentaires.
Wanneer ik er weer een aantal heb zal ik ze jullie vertellen.
Mochten jullie er nog één (of meerdere) weten hoor ik ze graag van jullie!