vrijdag 22 april 2016

Een week na de operatie ...

En toen werd het tijd dat ik weer even wat op mijn blog ging zetten.
Ik wilde jullie steeds al wel weer op de hoogte stellen van hoe het met mij gaat (en hoe de operatie is gegaan) maar ik had er totaal geen puf en energie voor.
Nu wel wat, dus dacht, meteen van profiteren jullie even op de hoogte stellen!

Vorige week vrijdag (15 april) was de operatie. Om 08.30 moest ik in het ziekenhuis zijn en is er een gesprekje gevoerd en zijn de (standaard) controles gedaan. Ik kreeg te horen dat ik 10.30 aan de beurt zou zijn en daarvoor opgehaald zou worden om mij klaar te maken.

Om 10.15 was ik aan de beurt en hebben ze geholpen om mij klaar te maken voor de operatie. Een enorme streep kwam er op mijn voet te staan (om fouten te voorkomen), ik kreeg een geweldige blauwe soepjurk aan en ging richting de holding voor de verdere voorbereidingen voor de operatie.
Het voelde heel gek. Ik ging namelijk lopend naar de OK en kwam beroerd in een bed weer terug haha!

Eenmaal op de holding werd ik verder voorbereid op de operatie. Zo werd ik aangesloten op de monitoren, kreeg ik een infuus en medicatie. Toen dat eenmaal klaar was werd ik al heel snel opgehaald en naar de OK gereden.
Ik was vrij zenuwachtig en vond het best wel spannend, het was mijn allereerste operatie en wist niet wat ik kon verwachten en hoe het verder allemaal zou gaan. Gelukkig had ik een geweldig team om mij heen die mij gingen helpen en gingen opereren! Dit gaf me al een fijn en vertrouwd gevoel. Ze waren lekker tegen me aan het praten en mij aan het afleiden van wat er ging gebeuren, wat mij heel erg heeft geholpen!

Ik ben gaan slapen en weet niets, nada, noppes! Ja, dat ik wakker werd op de verkoever. Hier heb ik een poosje gelegen, de eerste tijd die ik voorbij zag komen was ongeveer 12.30...
Een verpleegkundige kwam naar me toe en vroeg hoe het ging. Ik lag ondertussen huilend in bed met een heel dubbel gevoel. De pijn was op dat moment heel heftig en ik had dus enorm veel pijn. Aan de andere kant huilde ik, omdat het een opluchting was en wist dat het erop zat.

Ik ben vervolgens weer wat weggedommeld en heb vrij weinig van alles meegekregen. Toen ik wat wakker werd heb ik nog een heerlijk waterijsje gehad (ik wist niet dat je er zo van kon genieten na een operatie haha!)
Eenmaal wat meer bijgekomen en wat helderder ben ik naar de dagbehandeling gereden om verder bij te komen en rustig aan weer wat te gaan eten en drinken.
Dit nam wat meer tijd als wat ik eerst dacht (kijkend naar hoe het ging). In eerste instantie heb ik eerst wat gedronken en heel klein beetje gegeten (had niet echt veel trek maar wist wel dat ik eigenlijk wat moest eten).

Uiteindelijk ben ik rond 16.00 opgehaald en weer thuis gebracht. Vooraf een verpleegkundige gesproken en die gaf aan dat de operatie goed was verlopen, zoals het ook de bedoeling was haha!
Het weekend erop voelde ik me echt heel beroerd. Ik moest ineens met nieuwe dingen om leren gaan, weer rustig aan wat zien te eten, pijnstillers op tijd te nemen en vooral niet teveel van mezelf willen eisen.
Gelukkig heb en had ik een geweldige achterban (ouders, zusje en vriend) die mij waar kon en nodig was hebben geholpen.

Sinds zondag was ik weer in Leeuwarden, want ik wilde maandags eigenlijk weer graag naar school. Hele dagen thuis zitten is niets voor mij en zorgt er alleen maar voor dat ik bezig ben met mijn voet.
De eerste dagen waren lange en pittige dagen, maar... ik heb ze overleefd!
Klasgenoten en huisgenoten hebben me waar dit kon en nodig was heel erg lief en goed geholpen.

Nu, een week na de operatie, gaat het vrij goed. Zolang ik mijn pijnmedicatie op tijd neem en genoeg rust neem (lekker met mijn voetje omhoog ga zitten) gaat het wel aardig.
Ik ben alleen nog wel steeds heel erg moe en kan me niet altijd even goed op alles concentreren
(ben ik bezig met school, zie ik een vogeltje voorbij vliegen.. "oeh vogeltje! Neeeeee, ik moet weer bezig met school..").


Dit weekend weer even thuis. Heerlijk bij mijn ouders, even op een andere manier in de rust.
Aankomende donderdag (28 april) moet ik weer naar het ziekenhuis. Dan gaat het verband eraf en gaan de hechtingen eruit... Eens zien hoe het er dan uitziet en verder gaat!

Ik hou jullie weer op de hoogte!