dinsdag 28 november 2017

#92 Een op Disney-films gebasseerde documentaire

Af en toe is het heerlijk om wat op YouTube rond te klikken en bij interessante of bijzondere filmpjes uit te komen. Zo ook bij een kort fragment van RTL Late Night "Spraakvermogen terug door Disney; in gesprek met autistische Ebel"...
In het fragment wordt gesproken over een Nederlandse jongen, Ebel. Hij heeft autisme en ze zijn erachter gekomen dat hij communiceert met/via Disney-films.



Ik zag het fragment en zag in de uitleg van het filmpje staan dat er een documentaire gemaakt was 'Live animated'. Een jongen uit Amerika met autisme communiceerde via Disney-films!
Het fragment zag er zo indrukwekkend uit dat ik wel nieuwsgierig was hoe dat nu zat, hoe dat bij die Amerikaanse jongen is gegaan en hoe ze dat nu eigenlijk doen..

Dus ik ben gaan zoeken, blijkt de documentaire op Netflix te staan! Eén keer raden wat ik heb gedaan.. inderdaad de documentaire gekeken.

Ik vond het een heel bijzondere en indrukwekkende documentaire. Je kruipt in het verhaal van deze jongen, hoe hij opgegroeid is, hoe hij weer begonnen is met praten.. maar ook hoe zijn ouders en broer er mee om zijn gegaan en het hebben ervaren.
Zo bijzonder om te zien dat Disney-films zo'n invloed kunnen hebben in positieve zin. Dat ze kunnen helpen 'orde' te houden, het normale leven te kunnen snappen maar ook om te kunnen communiceren en emoties te kunnen laten zien.


Ik zal er verder niet teveel over verklappen, anders is het niet leuk meer om de documentaire zelf te kijken haha!
Mocht het je een interessante documentaire lijken en nieuwsgierig te zijn... zoals ik al zei staat hij op Netflix. Hij is ook te vinden via IDFA.