dinsdag 20 december 2016

Keuzes maken...

Vanochtend een presentatie gekregen over het maken van mijn differentiatiekeuze.
Een differen-watte? Nou een differentiatiekeuze. Een keuze voor mijn laatste (vierde) jaar van de HBO-V verpleegkunde over de richting die mij heel erg aanspreekt en waarin ik graag zou willen afstuderen...


Een paar weken geleden, toen ik net een weekje terug was uit Indonesië of zo, hoorde ik de meiden uit mijn groepje (van de minor) er al wat over praten. Zij hadden allemaal mails gekregen hierover en dat ze voor .. januari hun keuze door moesten geven. Eehhh, hmm, oké.. wat voor keuze? ? ?
Ik wist nergens vanaf. Ik had geen idee waar het precies over ging en zij snapten er ook vrij weinig van.
Om er toch wat achter te komen heb ik mijn coach gemaild om te horen hoe dit zit, wat het nu precies is en wat de bedoeling is. Tot op heden, bijna drie weken verder, geen echte reactie met antwoord van haar gekregen.
Gelukkig heeft één van de meiden uit mijn groepje de mogelijkheid gekregen om met haar coachgroep een soort presentatie te krijgen over het moeten maken van de differentiatiekeuze met allemaal informatie eromheen. Dus ik erheen mailen en ja hoor, ik mocht ook komen!
Dus vandaar deze presentatie vanochtend ^^. (goed geregeld hè? haha!)

Dus op eigen initiatief vanochtend vroeg naar school geweest en gegaan (08.00 de trein).. en dat op eigenlijk mijn eerste vakantiedag haha (ja ja, ik heb 'kerstvakantie'.. ik heb nog ontzettend veel voor school te doen, maar die gedachte laten we nog even achterwegen).
Zo gezegd, zo gedaan... ik naar school. Zo voorbereid als ik altijd ook ben en ergens heen ga zat ik daar in het lokaal voor de presentatie.

Tijdens de presentatie ontzettend veel duidelijkheid gekregen over het aankomende schooljaar, het laatste en dus mijn examenjaar. Wat ga ik precies doen, wat voor keuzes heb ik en moet ik maken, hoe is de verdeling (stage en onderzoek), welke sectoren kan ik kiezen en ga zo maar door!
Het was eerst een chaos in mijn hoofd en wist niet precies wat ik moest doen en wat nou precies de bedoeling is/was van die keuze en zo.
Gelukkig wist de docent alles heel goed en duidelijk uit te leggen. Wat de bedoeling is van het vierde jaar, de keuze die ik moet maken en wat me in het laatste/examenjaar precies te wachten staat (klinkt zo wel lekker dramatisch hè)

Het laatste jaar heb ik een half jaar stage en heb ik een half jaar om een onderzoek uit te voeren. Voor dit laatste jaar en deze twee blokken moet ik een bepaalde 'differentiatiekeuze' maken. Ik moet een keuze maken uit;
- AGZ; Algemene gezondheidszorg (bijv. ziekenhuizen of revalidatie)
- MGZ; Maatschappelijke gezondheidszorg (bijv. thuiszorg, de GGD of een huisartsenpraktijk)
- VGG; Verpleegkundige geriatrie en gerontologie (verpleeg- en verzorgingstehuizen)
- VGZ/GGZ; Verstandelijk gehandicaptenzorg / Psychiatrie

Nu twijfel ik nog tussen twee keuzes; de AGZ en de GGZ/VGZ.
De AGZ, omdat ik de revalidatie heel interessant en leerzaam vind en heel leuk vind om er in te werken.
Aan de andere kant spreekt de VGZ mij aan, omdat ik het heel bijzonder vind om met zulke mensen in contact te komen, ze te helpen en met ze te werken. Een heel andere tak van de zorg die niet iedereen ligt en leuk vind.

1 februari (2017) moet ik uiterlijk mijn keuze door gaan geven. Ik heb dus nog even de tijd om een keuze te maken en te bedenken wat ik nu wil en ga doen.
We gaan het zien...

Nu eerst even rustig(er) aan doen en wat van mijn kerstvakantie gaan genieten.
(ik moet nog wel heel veel doen voor school, voor de minor, maar een beetje genieten en relaxen mag nog wel toch? =P )
Mochten jullie trouwens nog tips hebben rondom het maken van de keuze hoor ik het natuurlijk graag van jullie! (en ik ben ook wel benieuwd wat jullie het meeste aanspreekt).