zondag 18 december 2016

De verschillen tussen MBO en HBO

Steeds meer merk ik dat mensen het MBO en HBO met elkaar gaan vergelijken.
Zoals ik al een hele tijd geleden in een blog heb aangegeven (De zorg zijn vele richtingen) zijn er best veel (soms best grote) verschillen tussen de verschillende MBO-V studies, laat staan de verschillen met de HBO-V. Vandaar deze blog over de vele verschillen...

Wanneer je van de middelbare school komt (bijv. de Havo) is de stap naar het HBO behoorlijk groot.
Voor veel studenten is de stap TE groot om in één keer te doen/maken. Er zijn een x-aantal studenten die vervolgens eerst het MBO gaat doen om vervolgens de stap naar het HBO
beter te kunnen maken.
Vervolgens komt iedereen er achter dat er qua leervorm ook een groot verschil is tussen de twee niveaus en studies. Het verschil die iedereen kent en iedereen benoemt is dat het MBO meer praktijkgericht is en het HBO meer theoretisch is.
Vanuit het MBO krijg je qua theorie heel erg de basis. Je weet bijvoorbeeld wat het menselijk lichaam doet, je kent de meest voorkomende ziektebeelden en de veel voorkomende symptomen. Vervolgens ga je naar stages en ga je meer in op de praktijk en probeer je deze aan elkaar te koppelen (praktijk en de geleerde theorie).
Vanuit het HBO ga je veel dieper in op met name het menselijk lichaam (de anatomie). Je gaat letterlijk tot het kleinste deel van het lichaam; de cel en de celorganellen. Hierdoor is er meer diepgang qua theorie die later gekoppeld wordt aan de praktijk, maar niet overal evenveel van toepassing is.
Een ander verschil is dat er vanuit het MBO meer lessen gegeven worden wat betreft de praktijk (de handelingen). Hierbij komt de theorie goed naar voren, leer je waarom je op bepaalde manieren wel/niet kan of moet handelen en hoe je iets op de juiste manier uitvoert.
Vanuit het HBO krijg je van verschillende handelingen maar een heel korte uitleg, het protocol en moet je de rest allemaal zelf op- en uitzoeken.
Dat je op het HBO alles 'zelf maar uit moet zoeken' is een heel groot begrip, maar heeft wel een kern van waarheid. Vanuit het HBO ben je heel erg op jezelf aangewezen, zul je heel veel zelf moeten uit-/opzoeken en uitwerken, ben jij degene die met initiatief en vragen moet komen en gaan docenten weinig voorkauwen. Dit met de insteek dat het gaat om je eigen leerproces en jij degene bent die beslist wat hij/zij eraan wil gaan doen.
Op het MBO is het nog veel meer sturend en wordt je nog een bepaalde richting op geholpen rondom opdrachten, verslagen en de wijze waarop je bezig bent/gaat.
Een laatste verschil is dat je vanuit het MBO meer stages hebt vergeleken met het HBO en dus meer 'werkervaring' (als je kijkt naar de praktijk-leermomenten).
Vanuit het MBO heb je vaak drie of vier keer een half jaar stage en in je laatste jaar één jaar(/eind)stage. Op het HBO heb je twee keer tien weken en twee keer een half jaar stage (waarvan één half jaar je eindstage is).

Er zijn dus wel een aantal verschillen die heel erg opvallen, dit zijn denk ik wel de grootste en meest opvallende. Natuurlijk zijn er wel meer, maar dan wordt de lijst een beetje lang haha!
Ik merk heel erg dat mij de overstap van MBO naar HBO wel goed heeft gedaan en beter voor mij was dan in één keer de grote stap van de HAVO naar HBO. Doordat ik eerst het MBO heb gedaan heb ik een bepaalde basis opgebouwd en geleerd die ik kon gebruiken op het HBO en waardoor ik de diepgang beter op wist te pakken en er meer van snapte (omdat ik de link voor mijn gevoel wat makkelijker en sneller kon maken).
Mocht je er nog wat meer van willen weten, nog vragen hebben of misschien nog belangrijke aanvullingen weten.. dan hoor ik het graag!

Het zijn voornamelijk verschillen die mij op zijn gevallen of waar ik over gehoord heb.