zaterdag 11 februari 2017

Mijn eerste stageweek

Ik had deze week mijn eerste dagen op mijn nieuwe stage. Een nieuw avontuur en een nieuwe uitdaging...
Maandag was mijn allereerste dag van de stage. Om 09.45 had ik eerst, samen met andere stagiaires en iemand van de stageplek, een soort bijeenkomst om een 'basis' te hebben voor de stage echt zou beginnen.
Eerst hebben we een korte rondleiding gehad, langs alle afdelingen gelopen en langs de therapie-zalen gelopen. Vervolgens was het dan tijd om naar mijn afdeling te gaan waar ik de aankomende 20 weken stage ga lopen.
Ik had mijn twee werkbegeleidsters al eens gezien waardoor ik wist bij wie ik terecht zou komen.

Toen ik op de afdeling kwam heb ik kennis gemaakt met de cliënten en met de begeleiders die er op dat moment aan het werk waren. Leuk om nu echt even op de afdeling te zijn waar ik de aankomende (20) weken te vinden ben en iedereen te zien.
Ik heb de rest van de tijd met de twee begeleiders meegelopen, dingen gezien en vast een indruk gekregen van hoe dingen ervoor staan en werken.

Wacht... ik zal even kort vertellen op wat voor afdeling ik stage ga lopen deze 20 weken.
Ik kom op een afdeling van acht bedden waar revalidanten met chronische pijn terecht kunnen komen. De revalidanten die hier terecht komen hebben al een heel traject erop zitten. Vaak bij verschillende afdelingen/poliklinieken van het ziekenhuis, psycholoog, fysiotherapie, andere therapieën en ga zo maar door. Voor deze revalidanten heeft dit niet genoeg geholpen/effect gehad en zitten ze (nog steeds) met de klachten.
Op deze afdeling wordt gekeken, middels verschillende therapieën en activiteiten om ze de nodige kennis te geven en te leren om gaan met hun pijn (en eventuele andere klachten).


Zoals ik dus vertelde was het mijn eerste week en ben ik al meerdere dagen op de afdeling geweest, in totaal vier dagen. Die eerste dag kwam net al even aan bod. De andere drie dagen deze week heb ik zowel vroege als late diensten meegelopen en gezien hoe alles gedaan werd; hoe een BTB (BehandelTeamBespreking een soort MDO) gedaan wordt, ben ik meegeweest naar de muziektherapie (groepsles), heb ik activiteiten met de revalidanten gedaan en ga zo maar door. Ik heb een drukke, heel interessante en bijzondere week gehad op stage.

Ik heb al best veel indrukken gekregen van de afdelingen waar ik stage loop. Zo heb ik gezien hoe collega's omgaan met de revalidanten en met wat voor methode zij werken. Ik weet er nog niet zoveel vanaf, maar ze werken vooral met met ACT (Acceptence, and Commitment Therapy), een bepaalde vorm van gedragstherapie.
Ik merk nu al dat ik hier nog ontzettend veel kan gaan leren, voornamelijk op communicatief gebied. Ik ben dan ook heel erg benieuwd wat ik allemaal tegen ga komen en wat ik hier allemaal ga leren.

Op naar de volgende weken op deze stage!
Ik zal jullie zoveel mogelijk op de hoogte houden, tips geven, laten weten wat ik tegen ben gekomen en ga zo maar door. Dus hou mijn blog & vlog goed in de gaten!