maandag 9 oktober 2017

#87 'Appen is het nieuwe roken'

Vanochtend was het weer een 'gewone maandagochtend'. Eentje met een interessante treinrit naar school toe. Zoals vaak had ik de radio aan staan en hoorde een bijzonder stuk op radio 538; 'Appen is het nieuwe roken.'
In de uitzending was iemand (Rens van der Vorst) te horen die een boek had geschreven over het vele appen en telefoongebruik van tegenwoordig.

Hij probeerde middels een 'grappige' en herkenbare manier mensen bewuster te laten zijn van het gebruik van hun telefoon.
Een voorbeeld wat hij gaf; uit eten zijn. Wanneer één van beide even naar de toilet gaat wilde ander toch even zijn mobiel checken op eventuele appjes of andere meldingen. Iets was zo herkenbaar is voor velen van ons!

Zo had hij het erover dat er eigenlijk steeds meer ingespeeld wordt op het gebruik van de telefoon waardoor het bijna verslavend wordt. Want ja, wie wil er nou geen likes op Facebook of Instagram of een appje ontvangen...
Vaak weet iemand wel dat hij/zij veel met zijn/haar mobiel zit maar houdt het bij deze gedachte op.
Ik vond het dan ook erg bijzonder om te horen dat iemand er een boek over heeft geschreven om iedereen er bewuster van te laten zijn en worden.

Nu moet ik toegeven, ik gebruik mijn mobiel ook behoorlijk veel om verschillende redenen; Social media, appen, school (rooster, mail, ...), noem maar op! Ik was er op zich wel bewust van maar daar houdt het soms wel wat bij op.
Zelf merk ik ook wel dat je er wat in mee gaat als je anderen veel met hun telefoon ziet zitten. Iets wat op zich niet een excuus is, maar waardoor je denk ik wel sneller de telefoon erbij pakt en ook weer even door alles apps heen gaat scrollen.

Wie weet er toch eens beter op letten, minder snel de telefoon pakken en de verleiding weer staan. Wie doet er mee?

Wie het gesprek op radio 538 terug wil kijken/luisteren, klik dan hier.
Lijkt het je een interessant onderwerp om een boek over te lezen? Hij is onder andere bij de Bruna of bol.com te koop!