zaterdag 16 januari 2016

Hoe kun je leren ...?

In de afgelopen jaren heb ik tijdens het studeren gemerkt dat er ontzettend veel manier zijn om te leren. Het is dan natuurlijk wel handig om erachter te komen wat nu eigenlijk je eigen leerstijl is en wat voor jou werkt (bijv. om een tentamen te leren).

Nu ik weer vlak voor een tentamenperiode zit leek het me daarom leuk om hier een blog over te schrijven en jullie wat tips/ideetjes te geven.

Vanuit school wordt er geregeld aangegeven dat je een goede leerstrategie voor jezelf moet zien te ontwikkelen om goed te kunnen leren.
Hieronder een kleine opsomming van manieren die je zouden kunnen helpen om goed te leren (kunnen afzonderlijk gedaan worden maar je kunt er ook een aantal koppelen natuurlijk!)

* Planning
Het is handig om, voor je gaat leren, een overzicht te maken met wat je moet leren en wanneer je welk stuk(je) op wilt/gaat pakken.
Op deze manier hou je het overzicht, weet je wat je wel en nog niet gedaan hebt, maar zo heb je ook een soort "stok achter de deur" voor jezelf om echt bezig te gaan en moeten.

Je kan hierbij denken aan een dag en/of week planning, of je een planning maakt voor ieder vak of als één grote planning. Door te proberen en te oefenen kom je erachter of en zoja hoe het voor jezelf werkt.

* Samenvatting maken
Wanneer je veel moet lezen (en dus leren) voor bijvoorbeeld een tentamen kan het handig zijn om de stof samen te gaan vatten.
Op deze manier haal je de belangrijkste punten uit de stof en baken je de hoeveelheid leerstof voor jezelf af.
Wanneer je een samenvatting hebt gemaakt kun deze op meerdere manieren gaan gebruiken.
OF je gaat de samenvatting doorlezen en leren.
OF je gaat verder met samenvatten. Hiermee bedoel ik dat je van je samenvatting een kleinere samenvatting gaat maken (en dan bij wijze van nog een paar keer). Je kan hier zo lang mee doorgaan als wat voor jou goed en fijn werkt. Uiteindelijk kan het zijn dat je maar een aantal steekwoorden op papier hebt staan en alles uit je hoofd weet!

Het hangt hierbij natuurlijk wel af van wat haalbaar (kijkend naar de stof die je moet leren en naar de tijd die je hebt om dit te doen) en of het voor jou werkt.

* Aanstrepen
Wanneer je teksten in boeken doorleest/leert streep de belangrijkste punten aan.
Als je later de stof nog eens doorleest kun je op de gearceerde de nadruk leggen en meer tijd in stoppen om dit te leren en kennen.

* Digitale colleges kijken
Vanuit mijn studie worden van bijna alle colleges digitale opnames gemaakt. Deze komen dan op de schoolsite te staan en kunt deze nog eens bekijken.
Wanneer je een bepaald onderwerp onduidelijk vind en/of nog niet helemaal snapt, pak deze opname (/het digitale college) er dan bij en bekijk het stuk nog eens om het beter te snappen.

* Filmpjes
Wanneer je bepaalde onderwerpen niet snapt, zoek op YouTube naar filmpjes. Hier wordt het dan net wat anders uitgelegd waardoor je het misschien wel snapt.

* Woordjes leren (bijv. met WRTS)
Wanneer je veel woorden/begrippen moet kennen is het handig om deze apart te leren. Maak een tabel van 2 rijen en zet aan de ene kant het woord en aan de andere kant de beschrijving/vertaling. Overhoor jezelf of doe dit met bijv. een klasgenoot.
Wanneer je het prettiger vind om alleen te leren kun je woorden (met name waarvan je de vertaling moet weten) ook oefenen met overhoorprogramma's online. Denk hierbij aan WRTS (www.wrts.nl)

Wat werkt bij/voor mij?
Wat bij mij werkt is een combinatie van het bovenstaande. Ik ben tijdens de gehele lesperiode al bezig om lesstof door te lezen en samen te vatten. Op deze manier ben ik gedurende de periode al bezig om de belangrijkste stof te leren en dit scheelt me vlak voor de tentamenperiode veel tijd.

Vervolgens maak ik een planning, deze is vaak voor de twee weken voor mijn tentamen. Hierin spreid ik alle toetsstof over de verschillende dagen en zorg dat alles minimaal nog één of twee keer aan bod komt.
Ik lees dan de samenvatting(en) door en bekijk waar ik het fijn en nodig vind de digitale colleges nog eens.
Als ik iets niet snap zoek ik eventueel nog filmpjes op op YouTube.
(Woordjes (Nederlands - Latijn, Latijn - Nederlands) keer ik vaak via WRTS. Ik kan mezelf dan mooi overhoren en zien wat ik wel en niet ken. Woorden die ik niet ken/weet worden dan nog een aantal keren herhaald. Ik vind het een fijne manier van overhoren en het houd me scherp)

Voor mij werkt het op deze manier (tot nu toe) hele goed en heb ik ook het gevoel dat ik alles onder de knie heb.
Wanneer ik merk dat iets niet goed werkt of ik niet genoeg kennis op kan doen, probeer ik verder te kijken en mijn leerstrategie aan te passen. Op deze manier probeer ik er achter te komen wat wel en niet voor mij werkt.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Een aantal andere dingen waar je rekening mee kan/moet houden zijn:
* Wanneer je het beste kan leren
Wanneer heb je de beste concentratie? 's Ochtends, 's middags of 's avonds? Als je dit weet, probeer hier dan van te profiteren en dat dagdeel sowieso goed en nuttig te gebruiken om te leren!
Wanneer je van jezelf weet dat je 's ochtends moeilijk op gang komt en 's middags hard en goed bezig kan gaan, probeer jezelf dat 's ochtends niet te dwingen hard bezig te gaan maar profiteer van de middag.
* "Afsluiten" van de buitenwereld
Wanneer je gaat leren is het verstandig om dingen als je mobiel en televisie weg te leggen en/of uit te zetten. Dit zorgt anders voor afleiding waardoor je je nog niet goed kan en gaat concentreren op school.
* Pauzes
Wanneer je aan het leren bent, probeer voor jezelf geregeld een pauze in te plannen. Door tijden in te plannen van bezig zijn en pauze, kun je je tijdens de periodes dat je bezig bent goed concentreren en focussen op wat je aan het doen bent. Je weet dan dat er een pauze komt en kunt dan even doen waar je zin in hebt (bijv. muziek luisteren, TV kijken, Facebooken etc.)
Probeer je pauzes dan niet te lang te maken, anders kom je nooit weer aan je schoolwerk!
* Als iets niet werkt, probeer dan wat anders
Als je merkt dat een bepaalde manier van leren niet voor je werkt, zoek dan naar een andere leerstrategie.
Werkt het arceren van stof niet voor je? Probeer het dan niet nog een periode maar probeer iets anders/nieuws.
! ! Bedenk wel dat het niet binnen een week veranderd en allemaal goed gaat. Het is slim om een paar weken wat te proberen om het tijd te gunnen om in je systeem te komen
----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zo... Dat is weer eens een heel lange blog met hopelijk wat handige en nuttige tips.
Ik hoop dat jullie er wat aan hebben en hoor graag van jullie wat jullie leermethode/-strategie is.
Hebben jullie nog eventuele tips of manieren van leren die ik niet genoemd heb? Laat het dan hieronder in een reactie weten!

Succes met leren (voor als je binnenkort ook een tentamen hebt)!
En tot snel ! !