vrijdag 19 juni 2015

Voor mezelf op komen

Hèhè ik heb weekend! haha.
Vandaag weer een lange vroege dienst gedraaid, de laatste van deze week.
En het was weer een interessante dag waarin ik even duidelijk heb moeten maken waar ik sta en hoe ik over dingen denk.

De dienst begon vrij rustig. Cliënten op de gang/unit waar ik stond hadden allemaal vrij laat therapie, dus het was minder haasten vanochtend. We wilden natuurlijk wel iedereen er op tijd uit hebben, maar er stond minder druk achter, laat ik het zo zeggen.
Alle cliënten geholpen met de zorg die ze nodig hebben, iedereen geholpen met de medicijnen en waar nodig met het ontbijt.
Dit laatste gaat vrijwel altijd goed, maar soms wordt er misbruik van gemaakt.
Zoals vandaag...

Een cliënt kan heel veel dingen zelf, weet hoe het moet maar wil het niet proberen. X lijkt het zo wel prima te vinden en laat het allemaal over zich heen komen.
Vanochtend was ik bezig met het delen van de medicijnen toen X in de huiskamer kwam voor het ontbijt.
Ik zonderde me als het ware op dat moment wat af van alles om me op de medicijnen te kunnen focussen.
Hierdoor reageerde ik niet meteen op iets wat X zei, naja eigenlijk schreeuwde.
In eerste instantie liet ik het wat langs me heen gaan en ging ik door met waar ik mee bezig was, de laatste medicijnen delen.
X begon alleen steeds luider te schreeuwen en er werd (vond ik) niet echt vriendelijk tegen mij gedaan. X bracht het alsof ik alla minuut bij hem moest zijn en ik hem moest helpen.
Dit vond ik vrij onbeschoft en zo wil ik niet behandeld worden.
Ik heb X hier op aangesproken. Dat hij wel even normaal tegen mij mag praten en dingen kan vragen, want ik wordt liever niet zo behandeld. Ik ben er om hem te helpen waar nodig, maar als iemand iets zelf kan moet hij of zij dit eerst ook gewoon proberen.

Het voelde in eerste instantie heel erg dubbel om X hier zo op aan te spreken. Ik merk dat ik dat niet vaak genoeg heb gedaan, voor mezelf op komen of op mijn eigen strepen staan. Vaak laat ik het teveel over me heen komen en laat ik het gaan. Dit lukte me nu niet en ben achteraf blij dat ik het tegen X gezegd heb.

Collega's om me heen reageerden ook heel positief op het feit dat ik er wat van gezegd heb.
Dat was ook wel even een fijn gevoel, dat je weet dat collega's achter je staan!


Naarmate ik hier iets langer werk en meer diensten heb gewerkt, voel ik me hier steeds meer thuis.
Ik had eigenlijk niet verwacht dat ik binnen twee weken zo aan een nieuwe werkplek gewend zou zijn en raken. En dat het naar mijn idee en gevoel zo goed gaat!
Ik voel me heel goed bij het werk wat ik nu doe en merk dat ik weer met heel erg veel plezier naar mijn werk ga.

Nu even een weekendje vrij. Vanaf maandag nog één weekje hard aan de bak en dan heb ik even vakantie! !