maandag 25 september 2017

#84: Onderzoek doen deel 2

Zoals jullie weten ben ik bezig met het doen van onderzoek.
Eerder heb ik al een stuk geschreven over het eerste stuk van mijn onderzoek, nu twee weken later, ben ik al een stukje verder en wil ik jullie hier in meenemen. Ik zal proberen het wat leuk en interessant te laten zijn dus weet voorbereid op een wat serieuzere blog haha!
In mijn eerdere blog konden jullie het begin van mijn onderzoek lezen. Nog niet gedaan en wel nieuwsgierig? Klik hier om die blog alsnog te kunnen lezen.

Nu ik het eerste deel van mijn onderzoek heb "afgerond" ben ik toe aan het 'theoretisch kader'. Dit is als het ware een (klein) literatuuronderzoek om achtergrond informatie te vinden over het onderwerp wat je gaat onderzoeken. Zijn er al eerder onderzoeken naar gedaan, zo ja wat is er uitgekomen? Zijn er dingen die ik mee kan of moet nemen in mijn onderzoek vanuit de literatuur? Of is het een nieuw of heel onbekend onderwerp en is er weinig informatie over te vinden?

Het is als het ware wat de basis waarop je jouw onderzoek gaat baseren, waarmee je een basis hebt voor jou onderzoeksvragen en uitwerkingen om aan informatie te komen.
Voor de verpleegkunde zijn er verschillende sites waar je naar onderzoeksartikelen kunt zoeken voor het literatuuronderzoek. Sites die ik onder andere gebruik zijn (klik op de naam om naar de site te gaan);

Misschien dat het TO MUCH is om die sites erbij te vermelden, maar wie weet vind je het wel interessant. Dus voor diegene, asjeblieft! :-)

Tijdens het zoeken probeer ik gerichte woorden (zoektermen) te gebruiken om zo specifiek mogelijk te zoeken. Eerst vrij breed naar steeds gerichter, dit om te voorkomen dat je meteen heel veel artikelen (en dus informatie) achterwegen laat omdat het meteen heel specifiek is. Door van breed naar smal te kijken kun je er ook wat achterkomen of je goede zoektermen gebruikt.
TIP: Zoeken kun je het beste doen in het Engels. Veel artikelen worden in het Engels gepubliceerd en informatie is dus daardoor makkelijker te vinden (zo worden bijvoorbeeld ook veel Nederlandse artikelen in het Engels uitgebracht).
Na het zoeken ga je bezig met artikelen te lezen en te selecteren op wat bruikbaar is voor je onderzoek en wat je dus mee kan nemen.
Ik merk nu al dat hier behoorlijk veel tijd in gaat zitten en je vierkante ogen gaat krijgen haha! Wel merk ik dat het erg interessant is om te lezen wat anderen hebben onderzocht.


Wanneer je, na al het zoeken en lezen, goede artikelen hebt gevonden ga je er een samenhangend en concreet verhaal van maken voor in je onderzoek. Dit is als het ware de basis om je verdere onderzoek op voort te borduren en een meetinstrument voor te maken. Maar dat is een zorg voor na het zoeken haha.
Iets waar ik nu net aan begonnen ben, maar waardoor ik merk dat het nu allemaal wel wat meer vorm begint te krijgen. Ik ben benieuwd! Nog genoeg te doen in ieder geval haha!


Ik zal nu snel weer even verder. Nog wat artikelen lezen en een stuk tekst schrijven voor dit hoofdstuk. Zodra ik verder ben zal ik jullie hier weer verder in meenemen!
Enneh, mocht je vragen hebben, tips of opmerkingen (bijv. rondom onderzoek) dan hoor ik het graag! Dus plaats dan gerust iets onder dit bericht ^^.

Tot sne!l