woensdag 13 september 2017

Blog #80 Notes on Nursing

Zoals ik in mijn vorige vlog en blog benoemde (Florence Nightingale museum) ben ik naar het museum geweest van Florence Nightingale.
Hier heb ik een boek gekocht, 'Notes on Nursing'. Dit is één van de eerste boeken die Florence heeft geschreven.  In deze blog wil ik even kort wat over het boek vertellen.


In de jaren dat Florence Nightingale terug was uit de oorlog heeft zij gezorgd dat de verpleegkunde op de kaart werd gezet en er een studie op werd gezet. Florence is de spil in dit geheel.
Daarnaast schreef ze dus veel boeken, waarvan dit er eentje is.
Ik zal niet teveel over het boek verklappen, want als je het nog wilt lezen is het tenminste nog wat een verassing haha!

Wat wel even een 'belangrijke' is rondom het boek, je moet in het Engels kunnen lezen!
Het hele boek is in het Engels, maar wat 'ouder' Engels zeg maar. Af en toe heb ik een woordje op moeten zoeken, omdat ik het niet wist, en dat is op zich niet erg. Het moet alleen niet zo zijn dat je om de haverklap een woord op moet zoeken, want dan wordt het erg lastig om het boek goed te kunnen lezen en snappen.

In het boek gaat Florence NIghtingale in op haar blik op de zorg. Het gaat dan niet specifiek op verleegkundigen in, want zij vind dat eigenlijk alle vrouwen zorg bieden en dus 'verpleegkundigen zijn'. Ze schrijft het erg mooi op:
"The following notes are by no means intended as a rule of thought by which nurses can teach themselves to nurse, still less as a manual to teach nurses to nurse. They are meant simply to give hints for thought to women who have personal charge of the health of others. Every woman, or at least almost every woman, in England has, at one time or another of her life, charge of the personal health of somebody, whether child or invalid, - in other words, every woman is a nurse." (blz. 3)

In het boek geeft Florence niet zo zeer tips over het verplegen van mensen maar geeft ze aan hoe haar blik is en wat belangrijke punten zijn om rekening mee te houden.
Bijvoorbeeld dat er genoeg frisse lucht of zonlicht binnen kan komen (in huis), dat er goed moet worden gelet op de hygiëne, etc. Het is als het ware wat meer de basis die iedereen kan gebruiken en toe kan passen.
Nu natuurlijk in zekere mate, maar er is in de tussentijd dat zij het boek heeft geschreven en nu wel het één en ander veranderd.

Voor degene die het interessant lijkt om het boek te lezen, het ISBN-nummer is...
ISBN-10  : 048622340X
ISBN-13  : 9780486223407