zaterdag 30 september 2017

#85 Week van eenzaamheid



Daar was ik weer met een blog en een vlog ineen! Dit keer eentje over de week van eenzaamheid.
Eenzaamheid is iets wat veel voorkomt, onder andere binnen Nederland, maar waar we allemaal niet altijd bij stil staan. Het is, denk ik, wat een onderwerp wat gauw opzij wordt geschoven en waar we niet graag over praten.
Want wat blijkt nou... eenzaamheid komt niet alleen voor bij ouderen maar in alle leeftijden kan het spelen. Dus ook bij mij als student, of bij Thom als jong broekie die net aan het werk is.
Van 21 september t/m 1 oktober is de week van eenzaamheid en wordt dit onderwerp om deze reden op verschillende manieren onder de mensen gebracht.
En zo kwamen Thom en ik bij een documentaire in Amsterdam.
Ik kwam van alles over deze documentaire tegen op internet en het leek mij wel een heel interessante om eens meer over te weten te komen en mij in te verdiepen. En ja, dan is het wel zo leuk om er met iemand naartoe te gaan. Dus ik heb Thom gevraagd om mee te gaan.

De documentaire, toen wij hem gezien hadden, zorgde ervoor dat eigenlijk iedereen in de zaal helemaal stil werd. Het had mij persoonlijk ook wel geraakt en aan het denken gezet.
Tijdens de documentaire waren namelijk verschillende mensen, van verschillende leeftijden en in verschillende situaties, in beeld gebracht waardoor het op wat voor manier dan ook een link met jezelf had.
Zo was er ook een studente die verhuisd was om te gaan studeren naar de andere kant van Engeland. Ze gaf tijdens het interview aan zich vaak eenzaam te voelen. Je zit op een nieuwe school met een klas, maar bent allemaal zo druk bezig met school en met je eigen stuk dat je elkaar niet echt kent/leert kennen. Je bent hierdoor nog meer op jezelf en je huiswerk aangewezen waardoor je je eigenlijk afsluit van de sociale wereld om je heen. Oftewel.. je zit in een groep/klas maar ondanks dat er mensen om je heen zijn voel je je alsnog heel eenzaam...
Heel bijzonder om haar verhaal te horen, mede omdat ik nu bezig ben met mijn onderzoek en dat nu ook praktisch gezien mijn enige taak is dit half jaar en mijn social life wat stil ligt.

Daarnaast was er ook een vrouw, wat een oudere vrouw wel, die juist de rust en het alleen zijn op zocht. Ze had een huis in de middle of nowhere gekocht (bij een luchtfoto zag je ook echt geen huisje in de buurt staan, op die van haarzelf na). Zij vond het heerlijk om haar eigen plek te hebben, veel natuur om zich heen te hebben, geen drukte van andere mensen etc. Zij gaf aan dat ze misschien wel alleen is, maar ze voelt zich niet meteen eenzaam.
Een heel interessante manier om naar die situatie te kijken, eentje waar jezelf niet zo snel aan zou denken!

Al met al een heel bijzondere, interessante avond wat mij zeker wel aan het denken heeft gezet. En wat ervoor heeft gezorgd dat ik tijdens mijn werk (en nu met de studie) er wel meer bij stil probeer te staan om het te signaleren.

Klik hier voor de link naar mijn vlog over deze avond en dus de documentaire.
Enneh... Mocht het je interessant lijken om de documentaire zelf te kijken, klik dan hier.