woensdag 22 juli 2015

De zorg tijdens de nachtdiensten (2)

Een rijtje van vier nachtdiensten. Iets wat voor mij nieuw was, een nieuwe manier van werken en dus ook even omschakelen wat betreft de zorg die je bied.
Het waren mijn allereerste nachtdiensten die ik heb moeten draaien tot nu toe dus was allemaal nieuw voor mij. Gek, als je bedenkt dat ik mijn studie heb afgerond en al meer als een jaar in de zorg heb gewerkt.
Ondertussen ben ik bijna klaar met het rijtje nachtdiensten en kan ik straks even bijkomen.

En dat waren de laatst twee nachtdiensten van het rijtje.
In mijn blog De zorg tijdens de nachtdiensten (1) heb ik kort beschreven hoe mijn eerste nachtdiensten gingen.
Het was allemaal niet voor mij en dus ook een nieuwe/andere manier van zorg bieden.

Nu net mijn laatste twee nachten gehad en het rijtje van vier is nu dus klaar.
Ik kan merken dat ik twee nachten nog vol kon houden, maar dat de derde al wat lastiger werd.
Dit kan ook komen omdat het een behoorlijk drukke nacht was geweest. De ene na de andere belde om verschillende redenen (toilet, pijnmedicatie, niet goed liggen, wat willen drinken, ...).  Vaak waren het echte spitsmomenten waarop meerdere bellen tegelijk kwamen en je iedereen "tegelijk" moet gaan helpen.
Aan het begin moest ik daar even in komen, maar naarmate de tijd vorderde tijdens deze nacht kreeg ik er voor mezelf wel een soort ritme in.
Als cliënt A op de po(-stoel) zat dan ging ik naar cliënt B, hielp hem/haar. Ging er nog een bel dan kon ik die ook nog tussendoor pakken voor ik cliënt A weer van de po(-stoel) af ging halen. Ik merkte dat ik er een soort van handigheid in kreeg en hierdoor makkelijker (en wat sneller) iedereen kon helpen.

Helaas bleef het deze nacht aan één stuk doorgaan. De vorige twee nachten had ik tijd om wat voor mezelf te doen (onder andere even wat eten en drinken) maar daar kwam ik nu nauwelijks tot niet aan toe!?
Zo moeten er op maandag-dinsdag medicijnen besteld worden. Als het rustig is zou dit denk ik in een half uurtje kunnen.
Ik heb het steeds tussendoor wat gedaan en was pas om 03.30 klaar! (mijn dienst was al op 23.30 begonnen). Toen ik dat klaar had, had ik gelukkig de belangrijkste taak vanuit de afdeling klaar.

Afgelopen nacht (dinsdag - woensdag) de laatste van het rijtje gewerkt.
Deze was over het algemeen prima te doen. Helaas begon hij alleen wat minder. Een cliënt moet ons bellen (via het piepersysteem) om naar te toilet te gaan vanwege valgevaar. Hij gaat helaas vaak zelf al aan de wandel voordat wij er bij zijn.
Dit was vannacht ook het geval. Toen ik bij hem kwam trof ik hem op de grond aan, hij was dus gevallen.
Ik heb een collega van een andere afdeling gebeld om mij te helpen hem weer overeind te helpen.


Ik merkte dat ik me heel alleen voelde op zo'n moment, dat ik niet even iemand dichtbij me heb die me kan helpen op zulke momenten.
Ik had dan ook veel geluk dat die collega even van de afdeling af kon om mij te helpen, anders gok ik dat ik een heel groot probleem had gehad.
Op dat moment merkte ik dat ik me machteloos voelde en echt even na begon te denken over "wat als....". Ik wilde het niet, maar toch kwamen de doemscenario's even naar voren.


Gelukkig zit mijn rijtje van vier nachten erop. Het is nu dan ook weer tijd om in het normale ritme te komen.
Iedereen om me heen hoor ik het op zijn of haar eigen manier doen, vanuit hun verhalen probeer ik dan voor mezelf iets te vinden wat prettig is.
Nu vraag ik mij af:
Heb je zelf vaak en veel nachtdiensten moeten draaien? En zoja, hoe draaide je het ritme weer om (naar het normale dag/nacht ritme)

Ik hoop dat jullie mij hier antwoord op kunnen en willen geven. Ik ben wel nieuwsgierig hoe anderen dat doen!