donderdag 16 juli 2015

Even opfrissen en hulpjes zoeken

Nog iets langer dan een maand voordat de studie (Hbo-V) gaat beginnen.
Heb ik mooi de kans en de tijd om de basiskennis die ik heb weer even op te frissen, om even te kijken wat ik nog weet en waar ik nog aan kan/moet werken voor de studie begint.
Het menselijk lichaam is groot dus er is altijd wel wat bij te spijkeren en te leren.

Het afgelopen jaar met name in de gehandicaptenzorg gewerkt, hier wel wat van mijn (basis)kennis kunnen gebruiken, maar het is toch een iets ander vlak wat met name naar voren komt.
Hierdoor heb ik dus een jaar weinig met de anatomie gedaan van het menselijk lichaam. Dit vind ik wel een belangrijk deel wat ik wil en moet weten voor en tijdens de studie.
Ik heb genoeg boeken thuis liggen dus deze maar weer even doorbladeren en lezen en de kennis weer even opfrissen.

Verder bezig om wat handige apps voor op mijn tablet op te zoeken en te downloaden.  Dit zodat ik hulpmiddelen heb tijdens de studie en altijd wat kennis bij me heb.
Hieronder een aantal die ik ben tegen gekomen en die handig (kunnen) zijn voor verpleegkundigen: (wie weet hebben jullie er ook nog wat aan)
* Verpleegkundig rekenen
Hier wordt de basis van het omrekenen nog even doorgenomen en kun je verschillende onderdelen van het medisch rekenen laten toepassen.
Bijv. de arts schrijft __ liter zuurstof per minuut voor.
Je geeft aan wat de cilinderinhoud is en de druk. Vervolgens rekent de app uit hoeveel liter zuurstof erin de fles zit en hoelang je ermee kan.


* FK (Farmacotherapeutisch Kompas)
Een app waar je informatie kan vinden over veel verschillende medicijnen.
Zo heb je alle informatie over de medicijnen bij je en kun je, wanneer het nodig is, snel even wat opzoeken.

* Visual anatomy (gratis versie maar is wel in het Engels)
Hier kun je verschillende onderdelen van het lichaam bekijken en informatie over lezen. Alles staat wel in het Engels dus dat is even een aandachtspunt.

Op dit moment zijn dit de drie apps die ik gevonden heb.
Als iemand nog een goede app weet hoor ik het graag! Wie weet kan ik hem ook wel tijdens mijn studie gebruiken.