maandag 20 juli 2015

De zorg tijdens nachtdiensten (1)

Een rijtje van vier nachtdiensten. Iets wat voor mij nieuw was, een nieuwe manier van werken en dus ook even omschakelen wat betreft de zorg die je bied.
Het waren mijn allereerste nachtdiensten die ik heb moeten draaien tot nu toe dus was allemaal nieuw voor mij. Gek, als je bedenkt dat ik mijn studie heb afgerond en al meer als een jaar in de zorg heb gewerkt.

In de gehandicaptenzorg was er een apart team voor de nachtdiensten. Zij draaiden alleen nachtdiensten en de rest van de begeleiding de vroege en late diensten.

Maar nu is het anders. Hier op de revalidatie draai je zowel vroege, late als nachtdiensten. Die laatste is er nu dus bij mij aan toevoegt sinds zaterdag-zondag nacht.
Van te voren een dienst ingewerkt, maar dat is dan toch weer anders werken als dat je er zelf staat.

De eerste nacht van het rijtje (zaterdag op zondag) vond ik best wel spannend. Ik was op zich wel gewend om alleen te moeten werken. Maar nu sta je op minimaal 20 cliƫnten alleen, het is een grotere afdeling en dus grotere afstanden tussen alles en iedereen en je hebt er nog andere taken bij in zo'n dienst.
Uiteindelijk is deze nacht me heel erg meegevallen. Het was tot 06.15 prima te doen. Af en toe reageren op een bel en af en toe de nodige taken doen die van je worden verwacht.
Vanaf 06.15 werd het spits en merk dat je dan af en toe een paar handen tekort komt. Iedereen moet ineens naar de WC, moet pillen hebben of ligt niet meer goed in bed.
Dit is allemaal wel goed gekomen en gelukt. Maar het is wel even wennen en voor jezelf bedenken wat een handige volgorde en tactiek is haha!

De afgelopen nacht (zondag op maandag) was wat drukker. Naja, er waren wat "spits"-momenten waarop iedereen tegelijk naar de WC moest of wat nodig had.
Ik was gelukkig nu iets beter voorbereid op mijn nachtdienst alszijnde; ik wist nu wat ik moest doen tijdens mijn nachtdienst en ik kende de cliƫnten nu een beetje.
Doordat ik al een nacht gedraaid had wist ik een beetje wat iedereen voor hulp/zorg nodig had of zou hebben 's nachts. Ik merkte dat mij dit wel hielp, want als de bel/pieper gaat heb je wel een idee wat je bij hem/haar moet gaan doen.

Ik merkte dat het mij nu ook al iets makkelijker af ging wat betreft de volgorde op bepaalde momenten. Ik kwam nu overal aan toe en heb alles ook op een rustig tempo kunnen doen (zoals medicijnen delen).
Ook heb ik gemerkt dat ik het, met name de laatste uurtjes van de dienst, heel erg pittig vind om nachtdiensten te draaien.
Ik kan niet echt mijn hele ritme omgooien en merk dat ik hierdoor niet altijd even uitgerust ben en dus niet echt mijn rust kan pakken die ik nodig ben.

Gelukkig ben ik op de helft. Ik heb nu twee nachtdiensten gehad en heb er nog twee te gaan.
Eens zien wat we nu nog allemaal tegen gaan komen en wat mij te wachten staat.