zondag 19 juli 2015

Hoe het allemaal begon

Ik dacht, laat ik voor deze blog eens terug in de tijd gaan. In de blogs die ik nu schrijf vertel ik over hoe het nu gaat, hoe ik er nu in sta en wat ik tegen kom.
Maar ik heb jullie nog niet verteld hoe het bij mij allemaal begonnen is; de zorg, hoe ik erop ben gekomen om deze richting op te gaan.
Om jullie toch iets meer over mij vertellen wilde ik jullie hier iets meer over vertellen.
Zo weten jullie ook iets meer over mij en de zorg haha!

Het is allemaal eigenlijk op een niet prettige/leuke manier begonnen. Mijn oma is in oktober 2005 overleden en mijn opa in juli 2006.
Van mijn oma kan ik me niet heel erg veel meer herinneren, ik was toen 12 jaar en heb het denk ik wat weggestopt.
Het ziektebed en overlijden van mijn opa weet ik nog wel.
Ongeveer een maand voordat hij overleed zijn we een keer gehaast naar hem toegegaan, op dat moment nog niet echt wetende wat er was.
Het bleek dat hij ineens niet meer kon staan en hij had geen gevoel meer in zijn benen.
Met spoed is hij toen naar het ziekenhuis gebracht en hebben ze onderzoeken gedaan.
Eenmaal alle onderzoeken gehad mochten we weer naar hem toe. Hij bleek er erger aan toe te zijn dan hij al was.
Hij was verlamd tot aan zijn nek en kon alleen zijn hoofd nog bewegen.

De eerste keer dat ik bij hem kwam schrok ik er best wel van. Mijn opa, die altijd alles deed en kon doen, kon ineens niets meer en lag daar maar wat in bed!
Ik voelde me toen zo machteloos, ik was pas 13 jaar maar kon niets doen voor hem. Ik wilde hem zo graag helpen, helpen beter te worden, weer wat meer te kunnen doen!
Eigenlijk is het vanaf dat moment begonnen, ik wilde mensen helpen om weer meer te kunnen en/of om beter te worden! (in geval van mijn opa was het weer kunnen bewegen)

In eerste instantie, door het voorval met mijn opa, wilde ik graag fysiotherapeute worden, zodat ik mensen kon helpen revalideren. Ik wilde graag dat iedereen weer "gewoon" kon lopen, dingen op kon pakken, zeg maar; de dagelijkse dingen kon doen.
Naarmate de tijd vorderde en ik op de middelbare school zat, moest ik keuzes maken wat betreft mijn profiel.
Ik heb toen voor het profiel Natuur & Gezondheid gekozen met als extra vak BSM (Bewegen, Sport& Management). Mij was verteld dat je daar ook lessen zou hebben/krijgen over de spieren en botten zodat je dit kon gebruiken voor je vervolgopleiding bijv. fysiotherapie.
Helaas vielen deze lessen daarin wat tegen en was het voornamelijk sporten. Een mislukte poging om al wat meer te weten te komen.

In Havo 5 examens gedaan en ja, dan zul je ook moeten beslissen wat je nou als vervolgopleiding wil doen. Ik ben naar open dagen geweest en heb meeloopdagen gedaan. Al vrij snel kwam ik erachter dat ik TE gefocust was op het stukje "revalidatie" dat andere delen van de zorg me eigenlijk wat ontschoten waren.
Op de open dagen waren er ook stands van onder andere de verpleegkunde. Naarmate ik met studenten daar gesproken had leek mij dit ook heel interessant, ik besloot het dan ook op de tweede plek te zetten.
Fysiotherapie was steeds wat ik wilde doen en daar wilde ik eerst dan ook voor gaan, maar het was een lotingsstudie dus ik moest wat achter de hand hebben.

Naarmate ik thuis meer nadacht over wat ik wilde, ben ik steeds meer de verpleegkunde kant op gaan denken. Het is breder, ik kan op meerdere vlakken en meerdere manieren mensen helpen.
Eigenlijk is vanaf dat moment (eind Havo 5) de verpleegkunde pas echt naar voren gekomen en heb ik besloten om de Hbo-V te gaan doen.

Helaas bleek ik in het eerste jaar niet genoeg punten behaald te hebben (door de tentamens) en moest ik van de studie af. Ik heb toen de Pro-Hbo-V gedaan.
(Dit is een studie van vijf jaar, drie jaar Mbo en dan twee jaar Hbo erachteraan. De overgang van Mbo naar Hbo is kleiner en gaat geleidelijker. Na vijf jaar heb je dan beide diploma's op zak)Helaas heb ik vlak voor mijn laatste jaar Mbo het Hbo gedeelte stop moeten zetten vanwege privé-omstandigheden. Ik ben toen alleen verder gegaan met het Mbo.
Dit was achteraf ook druk genoeg. Ik denk dat als ik het Hbo-gedeelte er nog steeds bij had gedaan, ik me niet zo op het Mbo had kunnen concentreren en mijn diploma had kunnen behalen.
Het was mooi geweest als ik het Pro-Hbo traject door had kunnen zetten, maar ik wilde niet het risico lopen dat ik daardoor mijn Mbo-diploma niet zou behalen.

En zo gezegd zo gedaan. Juni 2014 heb ik mijn Mbo-diploma behaald en ik ben in mei 2014 bij mijn stageplek in de gehandicaptenzorg aan het werk gekomen.
Dit jaar juni (2015) ben ik er dus uitgegaan en werk nu op de revalidatie.
Omdat ik nog steeds merk dat ik het Hbo wel in me heb en het graag wil gaan doen, ga ik vanaf september nog een poging wagen en ga ik de Hbo-V weer oppakken.


Dit is even in het kort hoe ik nu eigenlijk bij de zorg en de verpleegkunde terecht ben gekomen.
Als ik erop terugkijk lijkt het een heel avontuur. Dat was het ook wel, maar ik denk dat het op dat moment niet zo voelde. Het kwam vaak in het dagelijks leven naar voren en ik heb de mogelijkheid en de tijd gehad om er goed over na te denken waardoor het niet echt als een enorm avontuur en een enorme keuze voelde en overkwam.

Ik hoop dat jullie een beetje een beeld hebben van hoe het is gegaan en verlopen is. Dat jullie weer iets meer over en van mij weten haha!
Wanneer er nog wel dingen zijn die jullie willen weten, stel ze/vraag ze!