woensdag 27 mei 2015

Afscheid nemen

En toen was het dan echt zover. Vandaag mijn laatste dienst gewerkt in de gehandicaptenzorg.
Het voelt zo raar, na een jaar is het klaar en ga ik naar de volgende uitdaging.


Het voelt best wel raar om, wat ik dit afgelopen jaar gedaan en geleerd heb, nu als het ware achter me te laten en te kijken naar de volgende uitdaging.
Mede omdat ik heel erg gemerkt en gevoeld heb dat de gehandicaptenzorg echt iets is waar ik van geniet, waar ik veel energie en plezier uithaal. Werken in de gehandicaptenzorg was voor mij niet echt werk, mede omdat ik met zoveel plezier naar mijn werk ging dat het niet voelde als werken maar als zorgen voor fantastische mensen.

Ik ga mijn collega's en de cliënten waar ik zoveel uren mee heb doorgebracht ontzettend missen. Mijn collega's waren er altijd voor mij, zowel in goede als in minder goede tijden en waren er altijd om mij te steunen (en natuurlijk andersom haha). Ik heb zo ontzettend veel met ze gedaan (met een aantal één keer en met anderen twee keer een nieuwe groep opgezet!) en ik heb ontzettend veel van ze geleerd. Maar ondertussen ook heerlijk met z'n allen gek doen en ontzettend veel lachen.
En de cliënten haha. Naarmate ik ze steeds beter heb leren kennen de afgelopen tijd, heb ik ook steeds een betere en hechtere band met ze opgebouwd. Met hun heb ik ook ontzettend veel leuke dingen gedaan en beleefd en ontzettend veel gelachen. Buiten de zorg bieden en geven die ze nodig hadden heb ik het gevoel gehad echt een deel van hun leven uit te maken en er voor ze te kunnen zijn.
In dit afgelopen jaar heb ik zo ontzettend veel geleerd.
Vanuit het MBO heb ik veel geleerd en dit heb ik in het afgelopen jaar echt toe kunnen passen. Dingen die in lessen voorkwamen kregen nu nog meer een betekenis en kon ik beter plaatsen.
Ik denk dat ik in dit jaar meer heb geleerd (qua praktijk) dan in de hele studie bij mekaar. Dit doordat ik nu echt op eigen benen moest staan en het nu echt moest doen. Aan het begin natuurlijk wel even wennen en een hele stap, maar het was echt een hele nieuwe uitdaging.
We zijn nu dus een jaar verder en ik heb heel veel geleerd en gedaan.
Ik merk alleen  dat ik wel meer kennis op wil gaan doen. En de eerste stap voor mij daarmee is mijn vakantiewerk op een revalidatie-afdeling.
Deze zomer ga ik werken op een revalidatie-afdeling. Hier kan ik weer even breder kijken voor de studie en kom ik weer nieuwe, andere dingen tegen.

Eerst 1,5 week even rust en bijkomen van deze overgang en dan ga ik daar hard aan de slag en druk bezig met kennis en ervaring opdoen.


Vaak hoor je om je heen ook wel dat afscheid nemen pijn doet. Maar dat er ook weer iets moois en nieuws op je staat te wachten
De deuren sluiten misschien, maar er staat altijd wel ergens een raam voor je open.

Zo zie ik deze situatie nu ook. Het houd nu misschien op voor mij bij de gehandicaptenzorg, maar als ik verder kijk zie ik weer prachtige, leuke, nieuwe uitdagingen me tegemoet komen.